Hoe belangrijk is een nieuwe camera?

Deel deze pagina

Koopjesperiodes en onweerstaanbare aanbiedingen wisselen elkaar af, en tussendoor lanceren camerafabrikanten steevast nieuwe modellen: de fotograaf wordt voortdurend verleid met onwaarschijnlijke kortingen, en anders wel met de belofte van eeuwige roem. Menig straatfotograaf bezwijkt voor die “unieke” kansen. Maar maakt een nieuwe camera echt verschil?

Als je iets koopt, koop het dan voor jezelf. Veel mensen houden van foto’s, maar ik ken weinig fotoliefhebbers die geïnteresseerd zijn in de middelen waarmee je een foto maakt. Een uitzondering zijn gear freaks. Maar dat is niet automatisch het publiek dat verstand heeft van foto’s. Want gear en foto’s zijn twee verschillende dingen.

Wat bepaalt kwaliteit in een foto?

Een camera is een stuk gereedschap. Meer niet. En dat gereedschap draagt maar weinig bij aan de inhoud van een foto. Er zijn grofweg drie redenen waarom mensen van een foto houden. Een foto kan informatief zijn, emotioneel beroeren of een opmerkelijke invalshoek laten zien. Die drie elementen bepalen de kwaliteit. De vraag of een foto aan een van die drie criteria voldoet, of eventueel aan alle drie, ligt niet aan de camera, maar hangt af van degene die op de sluiterknop drukt.

Die heeft het onderwerp gekozen, de compositie bepaald en de belichting ingesteld. De foto is het resultaat van keuzes van de fotograaf. Dat maakt elk beeld uniek, niet vanwege de camera, maar vanwege de maker, en wat die met het toestel en tijdens het verdere proces uitvoert.

Als beginnende fotograaf word je helaas vaak misleid. Op Instagram schrijven veel fotografen bij elke foto bijvoorbeeld welke camera ze gebruiken. Dat suggereert alsof de foto reproduceerbaar is met de juiste camera. Maar dat kan niet. Want om die foto te kopiëren heb je ook dezelfde instellingen nodig, moet je op dezelfde plaats staan onder dezelfde omstandigheden en op hetzelfde moment, dezelfde lichaamshouding aannemen, liefst ook even lang zijn, en een gelijkaardige compositie maken. En dan moet je achteraf op een identieke computer met een identieke monitor dezelfde aanpassingen maken in dezelfde software. Vergeet het.

Creativiteit is iets menselijks. Het ligt er natuurlijk aan waarom je een nieuwe camera wil, maar als je beter wil worden met fotografie is het vaak zinvoller om te investeren in zaken die je beter doen kijken of je creatiever doen denken.

Features op een camera

Maar hela, de nieuwste Canon, Nikon, Fujifilm etc. heeft een paar geweldige functies en die gaan mijn foto’s anders maken, denk je nu misschien. Uiteraard kan je als fotograaf gebruikmaken van speciale functies op een camera om een foto een bepaald accent te geven. Dat klinkt leuk, maar doe je dat ook? En voegen die functies iets wezenlijks toe?

Camera’s verschillen wel, maar vooral in detail, niet op hoofdlijnen. Echt slechte toestellen worden nauwelijks nog gemaakt. Moderne digitale camera’s hebben grofweg dezelfde mogelijkheden. Daarvan blijft het merendeel in de praktijk onaangeroerd. Camerafabrikanten vinden dat niet erg. Zij verkopen in de eerste plaats een droom: het idee dat een nieuwe camera van jou een betere fotograaf maakt. Speciale functies of features zijn hierbij de marketingmiddelen waarmee de fabrikant aandacht kan vragen voor een product.

(lees verder onder de foto)

Straatfotografie is een genre dat het moet hebben van snel reageren. Voor speciale instellingen heb je op straat weinig tijd. Geen ramp. Als de belichtingsdriehoek voor jou hanteerbaar is, en je autofocus of manueel scherpstellen beheerst, kan je op straat al alle kanten op. Je hebt geen apparaat met achthonderd speciale functies nodig voor een goede straatfoto. Het bewijs hiervoor ligt in de boekhandel. De grote namen van vroeger waarvan iedereen fotoboeken koopt, hadden amper features op hun camera. Een goede fotograaf maakt met een plastic camera van 50 euro mooiere foto’s dan een miserabele fotograaf met de nieuwste Leica.

De meeste deelnemers aan mijn workshops werken ook met de basisfuncties op hun camera. Dat levert memorabele beelden op, als de fotograaf over talent beschikt. Ik zie niemand met een bepaald model camera betere foto’s maken puur vanwege dat toestel. Zelf gebruik ik voor mijn straatfotografie uitsluitend systeemcamera’s uit de lagere prijscategorieën. Die doen precies wat ik wil.

Waarom een nieuwe camera kopen?

Is er dan nooit een goede reden om een nieuwe camera te kopen? Natuurlijk wel. Soms gaat een camera kapot. Dat is mij nog niet zo lang geleden overkomen. Het zijn tegenwoordig halve computers en die zijn niet voor de eeuwigheid gemaakt. Een ander model ligt misschien ook lekkerder in de hand: een niet te onderschatten kwaliteit van een goede “straatcamera”, als je het mij vraagt. Of je zoekt een lens waarvan de ringen soepeler draaien, of een die aparte kleuren of onscherpe randen geeft. Maar dan kan je ook volstaan met alleen een objectief. De kwaliteitsverschillen tussen lenzen zijn zichtbaarder dan die tussen cameramodellen.

Wat je ook doet, de buitenstaander zal het niet opvallen. Die ziet een foto die prachtig is, of een die nergens op trekt. En meestal iets er tussenin, want de echte kneusjes bedek je als fotograaf met de mantel der liefde.

Wil je beter fotograferen? Koop eerst een stapel fotoboeken of investeer in een fotografiecursus om je blikveld te verruimen. Een nieuwe camera kan later altijd nog.

 

Terug naar boven